Saturday, November 22, 2008

untold story of kampung krubong

Pada tahun 1974, masjid baru kampung kerubong telah di bina menggantikan masjid lama. Masjid lama berbentuk gaya senibina unik melaka berbumbung pagoda ala Aceh. Semuanya kerana ingin memindahkan lokasinya supaya hampir dgn jalan besar.

kontraktor pun mula meruntuhkan masjid selama beberapa hari. Tetapi beberapa perkara anih berlaku ketika masjid yg menjadi tempat beristiqamah sufi besar spt tuk ayah, bagaikan tak merelakan peruntuhan itu.

Ketika itu saya sibuk menonton ibu saya mengambil anak padi di tapak semaian bapak yg letaknya kurang 50 meter dari masjid lama.

Kontraktor india bercerita pada kami bahawa beliau pernah di sergah makhluk besar hitam ketika meruntuhkan masjid.

Kontraktor india itu pun akhirnya menemui ajalnya di masjid itu kerana terjatuh dari bumbung.

Oleh kerana kayu2 baik digunakan untuk sbg bahan bina masjid, terdapat org kampung yang meminta dari pegawai syarak untuk mengambil untuk membaiki rumah, tetapi terdapat juga org kampung yang memulangkan balik kayu itu krn bermimpi dimarahi org tua kerana menggunakan bahan masjid untuk tujuan peribadi, sbg lantai pelantar rumah.

Sejak dari itu sisa kayu itu hanya digunakan untuk tujuan awam spt jambatan bandau atau di biarkan saja mereput di masjid.

Kini tapak masjid lama mmg semak dan baru-baru , dak bebe telah menembak seekor ular Kempas atau tedung selar yg sangat besar di sekitar semak itu. Wallahualam.

1 comment:

Unknown said...

kat mn kawasan masjid lame tu?boleh saudara refresh kan saya blk x?