Saturday, November 15, 2008

Untold story at Kg Kerubong.

Disebabkan kawasan sawah yang luas, di kg Krubong, terdapat 2 jambatan kayu yg dibina melintasi sawah padi untuk ke benteng sungai bermula pada tahun 1976. Masa tu barulah orang kg dapat menunggang basikal/motosikal untuk ke seberang.

Jambatan tu panjangnya lebih kurang 300 meter. Dan di sapu dengan minyak hitam untuk tahan lama. Di bahagian hujung sekitar lubuk Bidan Semah, kontaktor telah kekurangan kayu resak , bahan binaan dan disitulah akhirnya menjadi kawasan "kemalangan" kerana hanya papan seraya dan kayu berbagai saiz digunakan. banyak kaki dah pernah terperosok sebab lantai patah.

Yang paling kelakar bila penjala ikan meniti jambatan di waktu tengah hari berdentang. Menjajau-jajau sebab kepanasan kerana berkaki ayam.

Kat sinilah kawasan memancing waktu banjir yang paling hebat dan kawan main layang2 yang terluas. Tengah2 sawah boleh nampak orang menjaring burung.

chia meran adalah lagenda kat jambatan ni bila asyik leka menonton layang atas langit, akhir nya kepalanya terperosok ke dalam kubang kerbau sebab kehilangan hujung lantai jambatan.

Tapi yang paling menyentuh hati saya ialah seorang insan yang sanggup membuat baik pulih secara sukarela. Pak Long Mat Nor, akan mengutip kayu lantai tertanggal dan memaku semula ke rasuk. Dan mana2 yg patah diganti dgn kayu gelam. Dan semuanya itu dibuat secara sukarela.

Pada tahun 1986, jambatan telah terlalu uzur, allahyarham cikgu Bakar telah menganjurkan pertandingan memancing udang galah. Akhirnya dgn izin Allah, jambatan uzur digantikan oleh adun yang juga tetamu khas hari itu.

Kini jambatan telah bertukar menjadi jalan berturap dan yang tinggal hanyalah didalam ingatan anak2 kerubong yang pernah meniti titian usang itu.

1 comment:

karisma said...

Lama tak update mesti kau dah malas tulis sebab takde orang baca.kalau ikut standard menganga kau tu..rasanya banyak lagi modal kau..