Saturday, November 8, 2008

untold story of kampung krubong

Sg kerubong mmg diakui mempunyai berbagai spesis ikan yang besar spt tongsan, toman dan kalui. Oleh itu ramailah pejala sg dari sekitar kerubong datang untuk mengutip rezeki Allah ini.

Pada tahun 1990, Pak Mat menjemput rakan2nya ke kenduri kesyukuran kerana anaknya bakal terbang ke Iowa, USA untuk melanjutkan pelajaran.

Dan Allah , Sang Maha Pemurah telah melimpahkan rezeki untuk keluarga Pak Mat pada hari itu di Sg Kerubong. Pada pagi itu anaknya, Acip dan Dabuk pun ke Sg. Acip melihat anak2 toman memerah di permukaan lubuk putat dan terus menyerak jala di situ. Apabila Toman melenting dan meronta2 , acip terus terjun sementara adiknya memegang kejap tali jala di tebing. Toman yang terkenal garang cuba menggigit acip tetapi, penjala berpengalaman luas itu telah dulu memegang kaki jala dan memerangkap ibu Toman.

Seketika kemudian, sekali lagi rezeki dilimpa Pencipta. Jala pula dipukul kalui sebesar dulang air. Acip terus terjun dan pengalamannya sekali lagi memberi kelebihan. Kalui yang terkenal dgn sirip tajam boleh merabak jala, dipintal kepucuk jala.

Malam itu, Allahyarham Cikgu Daud berasa sungguh bertuah, bukan saja anak didiknya dabuk bakal terbang ke luar negara, tetapi juadah kalui masak lemak dan toman masak kari begitu enak sekali. Demikianlah Allah mengatur dan merezekikan hambanya dgn begitu sempurna.

No comments: