Monday, December 8, 2008

untold story of kampung krubong

Setiap orang special constable yang bersara mendapat wang gratuity sebanyak $500. Rata2 mereka membelikan isteri barang kemas seperti kekabu intan dan sebagainya.

Yg peliknya Pak Mat pula membeli seekor kerbau betina($80), sebuah sikat bajak, dan tanah sawah seluas 5 ekar ($200). Isteri Pak Mat kecewa, tetapi akhirnya akur bila mendengar nasihat suaminya.

Kerbau pak mat bagaikan mengerti akan keperluan tuannya. Maka setiap tahun dia akan melahirkan anak. Dan setiap tahun juga dia akan menjual anak kerbaunya kepada Pak Cik Hamid Kancil untuk keperluan sekolah anak2nya. Pak Cik Hamid adalah tukang lelong kerbau yang biasanya dapat melelong kerbau pada harga lumayan. Kerana kecerdikannya dia digelar Sang Kancil.

Rencana Allah memang demikian. Sejurus sahaja anak2 Pak Mat habis bersekolah, kerbaunya yang terakhir bernama maslia, terkena sakit mulut. Akibatnya kerbau itu gila dan mati di atas lori sewa Pak Hamid Kancil. Demikianlah rezeki yg dipinjam sang maha pemurah pada hambanya yg tak pernah lalai meminta limpahannya.

No comments: