Sunday, April 17, 2016

Untold story of kg Krubong

Berita Arwah Aziz anak arwah cikgu Bakar meninggal begitu membuat semua penduduk terkejut. Aku pun cuma tahu melalui group whatsapp SK krubong bagi pelajar 1976-1981. Kenangan aku terimbau balik berpuluh tahun dahulu ketika di hari arwah Aziz melangsungkan perkahwinannya. Mana taknya di hari itulah arwah bidan Semah iatu neneknya meninggal di rumah imam Harun. Aku diminta oleh pak long harun untuk memangggil arwah busuh sakyah iaitu ibu arwah Aziz untuk memberitahu kepadanya berita kematian itu. Arwah busu sakyah pun berlari bersamaku kembali ke rumah arwah imam harun. Seketika itu juga rekod di majlis perkahwinan dipadamkan bagi menghormati kematian nenek beliau. Di rumah pak long Harun kulihat arwah busu Sakayah menangis dgn sebak sekali. Beliau mencium kaki ibunya terkilan tidak dapat menemuinya lebih awal. Begitulah kehendak tuhan yang maha merancang atas tiap2 sesuatu..

Monday, March 23, 2015

Travelog New Zealand Day 2- The untold story of kg Krubong

Pagi 15 Mar 2015, kami bangun awal untuk bersarapan dan memulakan perjalanan. Terdapat sebuah Cafe yg sedap di hadapan Quest Apt yg selesa. Mempunyai 2 bilik, lengkap dgn mesin cuci dan sebagainya. Tepat pukul 9 pagi sebuah van dtg menjemput kami ke depoh Caravan untuk kami sewa. Di depoh June menunjukkan kami pada caravan yg lengkap dgn 2 katil double dan kelengkapannya spt bilik air, power cable, dapur, sewage sytem dan sebagainya. Maka bermulalah perjalanan kami dari Christch Westfield untuk membeli stok makananurch ke Lake Tekapo sejauh lebih kurang 238 km. Perjalanan dimulakan dgn kamai ke Riccarton halal. Tak sampai 10 minit pun, kami ditimpa kemalangan kecil. Oleh kerana tidak biasa memandu caravan yg besar, saya telah tergesel ekor sebuah kereta di kawasan parking riccarton. Nasib baik tida sapa yang cedera, jadi kami cuma perlu memberitahu tuan punya kereta untuk memnaggil syarikat insuran untuk tujuan pampasan gantirugi.jam memandu menerusi ladang dan bukit kami pun samapi ke Selepas 2.5jam kami pun sampai ke Lake Tekapo. Di Holiday park tersebut kami di letakkan di bay no 30. Sgt strategik di atas bukit mengadap ke tasik yg sgt cantik. Di sebelah kami terdapat khemah 2 couple kiwi dan sebuah van pelajar uniten dari malaysia. Kami sempat berbual kosong sebelum ke tasik untuk berkelah.

Untold story of kg krubong

Travelog ke New Zealand 14 March- 20 March 2015 Kami memulakan perjalanan seawal 8 pagi dari Kajang menuju ke Johor Bahru bersama Anis dan Hafiz. Amar pula tidak dapat bersama kerana komitment peperiksaan di kampusnya. Kami tiba di rumah abag kami Dr. Arshad kira-kira pukul 12 tgh hari. Keadaan di rumah agak sibuk kerana beliau sedang menyiapkan majlis pernikahan Huda pada 20 hb Mar kelak. Sementara menunggu teksi yg dijanjikan membawa kami ke Changi Airport, kami dijamu oleh Kak Hana makan tgh hari nasi beryani yg lazat. Memang kena dgn selera kami yg gemar makan nasi. Seperti yg dijanjikan, tepat pukul 330ptg En Saat, menjemput kami bersama Innovanya ke Singapura. Maka nermula lah perjalanan kami. Perjalanan memlalui Linkedua agak lancar kerana waktu itu org masih bekerja. Cuma apabila berada di lebuhraya Singapura barulah terdapat banyak motor2 pekerja kilang yag tamat bekerja pada pukul 430ptg. Setibanya kami di Changi, kami berehat sebentar di cafe sambil menunggu pesawat British Airways kami yg bertolak pada pukul 800mlm ke Sydney. Perjalanan selama tujuh jam berakhir ke Sydney pada 6 pagi kerana perbezaan waktu. Selepas itu kami pun terbang semula ke Christchurch pada pukul 10 pagi berakhir apada pukul 230ptg kerana perbezaan waktu. Di lapangan terbang kamai mengambil masa yg lama di kastam kerana membawa banyak bahan dan stok makanan. 4 bungkus khurma ayam kami terpaksa ditinggalkan di situ.
Di sini kami tinggal di Quest hotel untuk bermalam. Sempat juga kami berjalan di sekitar Christchurch menaiki Tram dan berjalan2 di Regent street dan Cathedral junction. Bandar ini masih dibangun semula selepas gempabumi 2011.

Sunday, February 1, 2015

untold story of kg krubong

Pada sekitar lewat 70an dan awal 80an, siapa yag tak kenal arwah kadir. Kalau ada sahaja hari anekaragam di sekolah krubong, beliau pasti menjadi pelakun utama kerana bakat berlakunnya. Dua malam yang lalu, saya telah bermimpi berjumpa arwah kadir. Dalam mimpinya, beliau kelihatan sungguh berseri2 berjubah putih dan berserban putih. Ketika kami sedang berbual2 di bawah sepohon pokok sementara menunggu majlis agama bermula, kelihatan abang beliau yg lengkap berjubah putih datang dipandu pemandunya di dalam kereta berwarna biru. Beliau pada mulanya tidak mahu berjumpa abangnya walaupun diajak oleh saya, tetapi setelah abangnya berlalu pergi, beliau pulak yang tertanya2 seakan2 rindu ingin berjumpa. Kami sekadar mampu melihat beliau berlepas pergi Sejurus kemudian saya pun terjaga dan lama juga saya berfikir dan mengenangkan arwah. Arwah ni yang saya kenal adalah seorang yg baik. Beliau adalah seorang chargeman. Hampir setiap kali pulang bekerja, kesemua wang disakunya akan diberikan sebagai belanja kepada arwah ibunya. Pernah juga bila beliau membaiki soket2 elektrik di rumah arwah mak. Beliau tidak mahu langsung mengambil upah. Sampai terpaksa mengejar dan memasukkan hadiah wang itu ke dalam poket beliau. Di akhir hayatnya ketika terlantar di hospital, pernah saya meminta arwah emak untuk menghantar sedikit hadiah wang untuk arwah ibunya ke hospital bagi menemani beliau, Beliau yang ketika itu telah tenat sehingga hilang penglihatan meminta saya datang melawat beliau. Cuma mungkin itulah kehendak allah, saya tak sempat bertemu beliau yang telah pun dahulu menemui tuhannnya. Alfatihah untuk arwah semoga Allah menghimpun beliau dikalangan org2 saleh. Wallahualam.

Saturday, December 13, 2014

Untold story of kg krubong

Di sekitar tahun 1982, ketika masih berada di tingkatan 1 Biru sek tinggi melaka, saya mempunyai seorang kawan bernama Zairul Rizal. Dia berbadan sangat tegap dan bercita-cita ingin menjadi sprinter MHS. Idolanya adalah pelari pecut dunia ketika itu, iaitu Carl Lewis. Ayah beliau adalah seorang Renjer RAMD yang bertugas di kem Sg Udang Melaka. Antara cerita yg sering beliau ulang2kan ialah renjerlah yg paling berani kerana merekalah barisan paling hadapan menetang komunis pada masa itu. Beliau sangat minat pada pesawat caribou TUDM.Beliau menceritakan pengalaman mereka berpindah ke pengkalan RAMD sarawak dgn menaiki pesawat caribou. Pesawat ni tak ada tempat dudek cuma ada jaring.
maka kelam kabutlah kanak2 yand masih kecil seperti beliau mengharungi perjalanan itu. Bagi saya pulak pesawat caribou ni mmg hari2 melintas di langit kg kerubong dan mendarat di padang batu berendam. dah lak tu.. tiap- tiap tahun saya dan kawan2 akan ke bt berendam menonton pertandingan payung terjun ASEAN. Asyik tengadah tengok pesawat DeHavilland ni ajer....Wallahualam.

Friday, September 5, 2014

Untold story of kg krubong

Kat rumah arwah tok mat sab ni ada 2 pokok yg mempunyai cerita masing2. Saya kurang pasti kalau semua org kenal dengan pokok gokam. Buah gokam kecik bersaiz buah langsat . Bila muda warnanya hijau dan merah bial masak. Masa kecik2 dulu kalau kita org main perang lastik, kita pakai buah gokam muda sbb kalau pakai batu takut sakit sangat. Dak rani akan pakai topi jabatan ukur bapak dia yang keras sebagai topi keselamatan manakala dak lobai pakai gogle 20 posen dari kedai pak aji. satu hari dalam perang suka2 tu dabuk tertembak mata dak lan kopot. Akibatnya dia dapat gelaran doc holiday legenda koboi ok coral. Gobaulah mak dak lan yg sedang berbual kat rumah su salleh. Esok mak dia tanya, bok asal kau tembak mata dak lan...?? Dabuk tak leh kata apa.. dalam perang samada menembak atau ditembak..bisik hati dia... Wallahualam.

Friday, August 1, 2014

Untold story of kg Krubong

Sementara menunggukan ahli keluarga yang lain pulang dari ber "coffee Bean" di bandar, Dak din dan saya pun pergi ketuk teh di kg banjir. Oleh kerana jaraknya agak jauh. Kami meminjam motor milik Dak aris , sepupu kami. Di sana kami sempat menjamah roti telur dan murtabak dari kawan lama, Razali aka Mat entoi, kawan lama sekelas di SK Krubong. Ingatan saya pun melayang kira2 30 puluh tahun yg lalu, ketika saudara Mat entoi dtg meminta pandangan saya untuk beliau bekerja di kedai roti canai didurian tunggal. Terharu dgn pertemuan itu, saya pun mengingatkan beliau, supaya mempelajari seluk beluk perniagaan itu dan mestilah menanamkan niat bahawa satu hari nanti beliau akan membuka perniagaan sendiri. Maas berlalu begitu pantas, selapas beberapa tahun di luar negara dan bekerja di Kuala lumpur. Saya pun pergi minum teh di warung abang aim padang siapung. Pada malam itu, mat sudahpun menjalankan warung roti canai sendiri. Besar hati dengan pertemuan tersebut, beliau membelanja saya rotinya secara percuma... Mudah2an segala usahanya diberkati dan ditambahkan iman dan ketaatan kepada Allah SWT. Wallahualam,