Friday, November 7, 2008

untold story of kampung krubong

Kampung krubong sangat terkenal dgn ikan limbat. Ikan limbat begitu banyak terdapat didalam hutan paya gelam, tetapi hanya terdapat beberapa orang sahaja yang mahir memasang lukah apa lagi untuk membuat resepi umpan limbat untuk menarik limbat masuk ke dalam lukah. Antara yang mahir adalah, Allahyarham Tok Mat Sab & Allahyarham Tok Mat Kelinci. Tetapi sayangnya, keluasan hutan paya gelam telah mengecil dan digantikan dgn perumahan baru. Walaubagaimanapun sisa2 paya yang mengecil itu masih mampu "memukau" baba makmin, satu2nya pemasang lukah limbat yg masih mampu mengeluarkan hasil hutan kerubong itu. Maka tidak syak lagi , limbat telah dinobatkan sbg signature utama kg kerubong, kerana hanya limbat kerubong masih lagi dijual di sekitar melaka.

Terdapat 3 spesis utama limbat di sini. Limbat hitam, limbat kuning dan limbat merah. Semuanya berdasarkan warna limbat tersebut. Limbat adalah spesis keli cuma saiznya lebih besar dan panjangnya hampir 2 kaki. Oleh kerana itu ia akan berenang melingkar2 seperti ular menyebabkan tak ramai yang berani mendekati ikan ini. Rasanya sangat sedap lebih2 lagi jika dimasak lemak cili api.

Nanti saya akan ceritakan resepi umpan limbat Allahyarham Tok Mat Sab dan kawasan melukah Allahyarham sekitar tahun 1979.

No comments: