Friday, November 21, 2008

Untold story at Kg Kerubong.

Paya gelam kerubong tu luasnya bersambung ke batu berendam dan tampoi. Cerita ni berlaku pada tahun 70an semasa pak mat menolong bapaknya mengangkat lukah. Lembat memng banyak pada hari itu. Biasanya laluan lukah mereka dari belakang rumah husin mata merah,

Di dalamnya ada sebatang parit jernih, lukah yg dipasang ditutup dgn daun rumbia supaya sejuk atau mengelakkan dari dikesan memerang atau orang lain. Anak parit ini mmg banyak ikan

Selepas parit-parit paya, akhir sekali kawasan lukahnya di lubuk berlumpur hitam. kat situ , semasa saya mengikut arwah tok mat sab pun saya akan berasa tak sedap hati dan sering tergambarkan ular sawa berendam yg besar.

Tok mat mat sab memiliki sebilah parang yg sangat tajam, lebar mata parang pun sudah menipis krn terlalu kerap di asah. Kalau setakat ular senduk atau ular hitam yg termasuk lukah biasanya dipauk beliau dari celah-celah lubang lukah.

Dulu pernah ketika air membuak banjir, seekor anak buaya mengelepar terperangkap dicelah2 akar pokok sungai. Kebetulan beliau lalu dgn perahu di situ dan dgn sepantas kilat diparangnya akar dan buaya itu terlepas dari lemas.

Berbalik pd pak mat, kalau biasanya beliau akan ke lubuk hitam, tapi hari tu dia tersesat jalan, semuanya kerana rasa tamak ingin mengambil kaya gelam yang lurus dan cantik. Semakin jauh semakin banyak kayu yg cantik dan sudah ditakdirkan, hari itu juara paya gelam itu bakal tersesat dan mangalami masalah di hutan gelamnya.

Teringatkan pesan org tua2 beliau pun kencing di dalam seluar dan tak lama kemudian beliau terselamat keluar sampai ke kampung tampoi. Wallahualam.

No comments: