Thursday, November 20, 2008

untold story of kampung krubong

Kat kerubong, para penangkap ikan biasanya akan terkenal dgn caranya. Ada yg mahir mengunjun haruan, memancing betuk, menimba tambun, menjala udang, menjaring lampam, melukah limbat, ataupun menyerkap.

Hanya arwah pandak dengkel aja yg akan mengunjun haruan waktu banjir. Joran unjun mmg panjang. Umpan anak katak akan dilempar bersama taliunjun yang tajam ke arah anak2 haruan yang masih merah. Sekejap aja ibu haruan pasti akan menyambar mata tajur unjun yang besar.

Memancing betuk pula hanya kerja orang perempuan spt Nek Maria . Umpannya adalah telur kerengga dicampur minyak kelapa dan sedikit susu getah. Ada juga yg pakai belacan bercampur tepung. Biasanya sehari lebih 100 ekor betuk dpt dipancing. Mereka akan duduk atas kerusi di tengah sawah.

Man botol adalah penimba tambun yang paling handal kerana beliau adalah pembekal haruan yg paling kerap mendapat tempahan. Beliau sangat berani, kerana biasanya lubuk sering menjadi tempat ular membuat sarang.

Acip adalah penjala udang paling handal kat sg krubong. Umpannya adalah beras goreng bercampur daun pandan dan serai.

Aim wak kang pulak dgn jaring apollonya merupakan pembekal lampam jawa terbanyak di waktu banjir. Beliau akan memasang di sungai yang membuak banjir. Kerana air yang banyak beliau akan memakai boya.

Hanya Arwah tok mat sab, Tok Mat kelinci dan baba makmin aja yang reti membuat lukah dari pokok buluh yg banyak terdapat di krubong. Oleh itu merekalah saja yang membekalkan limbat dikrubong. Umpan toco tok mat sab dibuat dari taucu kacang bercampur, biji getah tumbuk, hampas kelapa dan bangkai ikan. Limbat adalah pemakan bangkai. Biasanya dua lapisa kain akan digunakan membungkus umpan didalam lukah. Tetapi biasanya akan pecah berderai di baham oleh limbat2 yang bagak

Tetapi yg paling berani masih lah menyerkap. Hanya sum midun yg mahir menyerkap dan meraba ikan. Di situlah kadang2 bila meraba ikan dalam serkap, Su midun boleh tertangkap belut atau nagin.

Kerja yang paling sia-sia adalah memasang tajur atau kelakontang. Selalunya ia akan dilarikan ikan atau pun di score orang. Tetapi ada juga orang yang selalu bernasib baik . Semuanya kerana kemurahan Allah menguniakan ikan yang begitu banyak di paya2 Krubong.

No comments: