Saturday, November 22, 2008

Untold story at Kg Kerubong.

Kampung krubong mempunyai 2 musim yg ketara, musim banjir dan musim kemarau. Pada kedua-dua musim ikan-ikan berlainan akan dikeluarkan dari paya krubong.

Di musim banjir, biasanya ikan lampam jawa banyak di jaring oleh , aim wak kang atau lebih dikenali sebagai koboi krubong kerana kemahirannya menangkap kerbau yang meliar di sawah dan lembu dgn menggunakan tanjul.

Pada musim kemarau pula aktiviti menjala dan menimba banyak dilakukan dan man botollah wiranya.

Tetapi, biasanya untuk ikan limbat pabila paya telah mengering, hanya Tok mat sab yang mempunyai rahsia tersendiri untuk mengeluarkan hasil hutan ini.

Ini menyebabkan tok mat kelinci berasa tak senang hati kerana beliau tidak berupaya menangkap limbat di musim kemarau.

Cerita ini berlaku pada tahun 60an, apabila tok mat sab menebang gelam, didapatinya dibawah akar gelam banyak terkumpul limbat yang merasak-asak untuk hidup didalam lopak pangkal akar gelam, Dan mulai hari itu, pendapatan arwah tok mat sab yant biasanya mengeluarkan 2 guni limbat sehari pun dapat diteruskan di musim kemarau

Oleh kerana Tok mat sab merahsiakan kaedah limbat kemaraunya, Tok mat kelinci telah mengintai tok mat sab pada satu pagi untuk mengetahui rahsianya, Dan bermula hari itu tok mat kelinci pun mampu mendapat limbat di musim kemarau.

Namun begitu limbat kemarau rasanya tak sedap kerana terlalu kurus sebab kurang makan.

No comments: