Sunday, May 10, 2020

The untold story of kg krubong- Lubok selekoh

Beberapa meter ke hilir lubok selekoh terdapat serumpun pokok mengkuang yang tumbuh subur di tebing sungai. Bahkan separuh dari akarnya berjuntai ke sungai kerubong. Setiap kali aku mencenceng kumbu isi ikan, bapak aku akan menyerak jala berdekatan rumpun itu. Memang di situlah tempat yg jarang mengecewakan. Biasanya kami akan dapat ikat putih atau terubol atau kalau nasib baik kami akan dapat ikan limbat. Jarang dapat limbat sungai. Pada satu hari pak mat diuji tuhan. Ketika manyelam untuk melepaskan jalanya tersangkut dia telah hanyut ke dalam teluk lubok selekoh. Katanya pada aku apabila hendak naik kepalanya tehantuk pada tanah  bumbung teluk.

Merasakan hanya Allah lah semata-mata yang dapat membantunya, dia pun berdoa didalam hati, Ya Allah lepaskanlah aku dari sini, kasihanilah aku dan anak-anak aku yang perlukan aku untuk hidup. Ketika menceritakan peristiwa itu beliau kelihatan begitu bersyukur apabila doanya dikabulkan apabila bagaikan ditarik badannya terkeluar dari lubok selekoh.  Kalau tidak mungkin dia juga, seperti Baba Temberang atau Si Dolah menjadi mangsa teluk-teluk sg Krubong.

Wallahualam.

No comments: