Saturday, January 31, 2009

untold story of kampung krubong

Dalam kelas2nya ustazah Safiah sering mensyarahkan akan pentingnya menyayangi orang2 yang menyayangi tuhan. Tapi tarbiahnya pada petang itu mengenai seorang Guru agama di Masjid Kampung Hulu di bandar Melaka begitu menusuk atma Meran dan Dabuk.

Pada hari Raya kedua 1980, kedua sahabat baik itu pun membuat keputusan untuk menziarahi kubur Guru agama itu. Menyedari hasrat murni kedua-dua kanak2 itu, ibu2 mereka pun membekalkan sedikit wang untuk tambang dan belanja dari kampunu Krubong ke Masjid Kampung Hulu.

Pusara Guru itu terletak disebelah kanan mehrab imam. Kedua-dua sahabat berasa sungguh rendah hati dan memuji kebesaran Sang maha pencipta bila mendapati kuburan itu berbau sungguh harum hanya di atas tempat bersemadinya guru itu. Sementara jika beralih sedikit dari situ ia tidak lagi berbau harum. Inilah yg menjadi tanda2 kebesaran tuhan di hati kedua-dua kanak2 itu.

Sesudah selesai melawat Masjaid kampung hulu, mereka pun pulang dan makan mee rebus di kedai arwah Tuk Wahid. Pak Cik Borhan ayah meran, ketawa gelihati, kerana begitulah banyak kedai di bandar melaka, kenapalah kena makan kat kerubong juga.

No comments: