Friday, January 30, 2009

untold story of kampung krubong

Setiap pagi di markas tentera Jepun, semua askar akan berbaris dan menyanyikan lagu Jepun. Namun pagi itu, Pak Mat ditakdirkan menerima musibah besar.

Semuanya bermula ketika beratur, seorang sahabatnya telah terkentut dgn kuatnya ketika dalam barisan. Apa lagi beberapa askar termasuk Pak Mat pun ketawa kecil kerana geli hati.

Malangnya, kejadian itu disedari oleh Pegawai Jepun pada pagi itu. Dia berasa sangat marah dan bertanya siapa yg ketawa. Tetapi tiada siapa yg berani mengaku kerana akibatnya nanti sangat buruk.

Kata Pak Mat, ".Muka orang bersalah tentulah nampak lain" Apabila pegawai memeriksa satu-persatu dia pun menarik satu persatu mereka yg bersalah.

Menurut Pak Mat, Pegawai itu berkata dalam bahasa jepun, "Emak bapak kamu tidak mengajar kamu dengan baik, jadi aku hari akan menjadi bapa kamu dan aku akan mengajar kamu untuk hormat"

Semua mereka di panggil ke bilik hukuman. Satu persatu di rotan dgn dahsyatnya oleh pegawai Jepun. Kata Pak Mat kebanyakkan mereka telah terkeluar air besar bila libasan ketiga, dan pengsan kemudiannya.

Dari riak muka, dapat dirasakan peristiwa itu merupakan mimpi ngeri untuk beliau sehingga hari itu.

No comments: