Tuesday, January 6, 2009

untold story of kampung krubong

Setiap hari di Singapura penuh dgn kematian dan kecederaan. Dan pada satu hari salah seorang kawan baik Pak Mat telah tercedera di bahagian mata akibat amukan pesawat berikat. Tentera jepun telah putus bekalan perubatan kerana terlalu banyak kapal bekalan mereka yg tenggelam.

Semakin lama luka yang kecil menjadi parah dan kedua-dua mata membengkak dan menanah. Pak mat merasa susah hati ketika menyuap sahabatnya makan nasi kerana beliau dpt merasakan sahabatnya spt ramai lagi tentera yg cedera akan mati kalau dibiarkan terlantar begitu saja.

Dgn penuh tawakkal, beliau berserah bulat2 kepada Allah dan memupuk daun keledek yang digiling halus ke mata kawannya. Sejurus ubat buatan sendiri itu dipupuk, sahabatnya berkata bahawa matanya rasa sungguh sejuk sekali.

Dan Allah Sang Maha Pengasih , melimpahkan rahmatNYA. Daun keledek akhirnya menjadi penyambung hayat. Lama-kelamaan sahabatnya pulih dari kecederaan dan sangat2 terhutang budi pada Pak Mat yg berminggu2 merawat dgn menyuap makanan dan memandikan beliau.

Ketika Pak Mat menceritakan kisah ini, beliau merasa sgt terharu dan tertanya-tanya samada sahabatnya yg berasal dari Kedah itu masa hidup atau pun sudah meninggal dunia, kerana mereka terpisah di saat-saat terakhir mereka terselamat dari Singapura.

No comments: