Tuesday, January 27, 2009

untold story of kampung krubong

Limbat biasanya dijual di pasar Melaka. Telah beberapa hari Tokeh pasar itu membuat "perangainya " kepada hasil jualan pak mat yang banyak. Tidak semua limbat yang dibawa ditimbang oleh tokeh. Mana2 yg melingkar dan merayap cuba melarikan diri, ditangkap dan diambil terus oleh tokeh itu.

Menyedari dirinya dizalimi, Pak Mat bertanya, mengapa limbat itu tidak ditimbang untuk dikira bersama. Tokeh tu dgn selamba menjawab bahawa itu untuk mengurangkan kerugiaanya nanti krn sementara menunggu limbat dijual, limbat akan kehilangan berat kerana akan kehilangan berat badan.

Pak Mat pun cuba berfikir panjang bagaimana untuk "menyekolahkan" tokeh itu atas sifat tamaknya. Lalu keesokkan harinya, pak mat pun menyumbat mulut beberapa ekor limbatnya dgn lumpur. Apabila Tokeh itu tersedar akan perkara itu, dia terus melenting dan memarahi Pak Mat.

Tapi dgn selambanya memberitahu, bahawa lumpur itu untuk mengurangkan kerugiaan beliau kerana dalam perjalanan ke pasar, limbat akan kehilangan air dan berat badan.
Semenjak hari itu tokeh itu terus tersedar dan tidak lagi menganiaya penat jerih Pak Mat.

No comments: