Thursday, January 15, 2009

Untold story of Kg Kerubong.

Pada tahun 1975, teratak usang Pak Mat didatangi seorang terlalu istimewa. Khabarnya beliau adalah saudara kepada isteri pak mat. Berasal dari linggi, Tok Said nampaknya seorang warak & kuat beragama

Setibanya di rumah,Tok said menyerahkan satu bungkusan kain berisi sedikitberas dan sedikit ikan kering dan cili belacan. Dia menginfakan kpd keluarga PakMat dan isteri Pak Mat yang mesra benar dgn Datuk Saudaranya menerimanya dgn senang hatinya.

Pada malamnya Tok Said yang menumpang di rumah ibu, didapati menghabiskan sebahagian besar malamnya dgn beristiqamah dgn zikir dan mengingati Allah. Pak Mat pula berjemaah subuh bersama beliau dan menerima serba sedikit nasihat agama beliau pagi itu.

Dabuk anak pak mat, terlalu ingin tahu dan bertanya kpd ibu. Kata ibunya, Haji said itu orang alim. Makanannya itu bukan sahaja krn tak ingin menyusahkan tuan rumah, malah kerana warak beliau supaya rezekinya tetap yg halal. Pesan ayahnya, supaya sentiasa memberi wang tambang kpd haji said sekiranya dia dtg ziarah.

Semoga Allah menempatkan keduanya bersama orang2 yg soleh. Amin.

No comments: