Wednesday, January 7, 2009

Untold story at Kg Kerubong.

Seperti Tok Mat Sab, arwah Tok Mat Derus juga di datangi Penghulu. Salah seorang dari 3 anak lelakinya bakal di ambil sebagai rekrut tentera Jepun. Dan kali ini Long Dol, anak sulungnya, memikul tanggung jawab itu demi adik-adiknya yg masih muda.

Kalau Pak Mat Di hantar ke Singapura, Long Dol pula mengalami nasib yg tidak kurang parahnya. Beliau di hantar mengawasi buruh pembinaan landasan keretapi di hutan2 Burma untuk memberi laluan menakluki India.

Hari2 di situ juga penuh dgn kematian. Bagi tentera, mereka bernasib baik kerana di beri makan nasi. Bagi buruh2 malang, mereka terpaksa memakan kepingan sagu rumbia untuk mengisi perut. Sesekali, Long Dol secara diam2 memberi sedikit nasi pada mereka.

Apabila perang sudah berakhir, beliau pun berjalan pulang ke Krubong. Nasib beliau juga baik kerana, sepanjang perjalanan beliau banyak mendapat pertolongan dari orang awam.

Akhirnya, apabila beliau sampai ke rumahnya, ibunya juga sangat terkejut bila menerima kembali anak yg disangkanya telah meninggal dunia di medan perang.

No comments: