Saturday, February 7, 2009

untold story of kampung krubong

Majlis tahlil setiap malam jumaat di masjid kampung krubong sekitar tahun 70an dan 80an di pimpin oleh arwah imam Harun. Dan kebiasaannya, juadah hidangan selepasnya adalah sangat ala kadar iaitu beberapa piring goreng pisang nangka dan secerek air teh. Air teh biasanya dibuat sendiri oleh Arwah bilal md nor.

Oleh krn anak qariahnya yg rata2nya susah, Pak Hamid, pemandu teksi kg, sering menceriakan kanak2 di masjid degn sedekahnya spt roti canai atau roti jala untuk majlis tahlil.

Di hari2 bilal Md Nor uzur dan tidak berjemaah, imam akan meminta anak buahnya, dabuk membawa cerek masjid dan sehelai duit 1 ringgit ke kedai Arwah Hassan Baghdad untuk membeli teh. Setiap kali ke sana, Isteri Tok Hasan mmg pemurah, beliau akan membuat air sepenuh cerek dan bersedekah kuih muih dari kedai kopinya.

Keliru dgn sedekah itu, Dabuk bertanya pada bapa saudaranya, kerana di kedai lain, teh di sukat mengikut gelas, 1 Ringgit hanya akan dpt 5 atau 6 gelas yang akan dikongsi imam bersama jemaah lain. Menurut imam, Hassan itu org baik. Mereka pernah belajar agama di Singapura bersama.

Pada zaman itu juga, Pak Hassan sering melahirkan rindunya untuk ke masjid dan beliau sering menceritakan rasa itu kepada sahabatnya tuan imam. Ketika menceritakan peristiwa itu, tuan imam kelihatan sugul kerana sahabatnya sudah mulai jarang menjadi jemaahnya. Dia menasihatkan anak buahnya tentang istiqamah beribadat.

Dan Allah sang maha perkasa sahajalah yang memegang janji hamba2nya. Pak Hassan di jemput ke sisiNYA pada pagi jumaat di tahun 1981. Mudah2an Allah menghargai rindu hamba2nya yang selalu mengingatiNYA.

No comments: