Monday, December 15, 2008

Untold story at Kg Kerubong.

Sekitar awal 70an, pasar melaka terletak di tebing sungai berhampiran jambatan kampung hulu. Bersebelahannya adalah kedai2 kampung jawa. Pada masa tu, pekedai hanya akan membungkus ikan dengan kertas dan diikat dgn tali dari rumput sikudana.

Sikudana banyak terdapat di lubuk2 kg kerubong dan terdapat beberapa orangspt pak ngah di dan pak mat yg memotong sikudana dan menjualnya di pasar melaka. Harganya sekati 7 sen.

Pada satu hari, pak ngah di, mendapat berita bahawa sikudana dibeli pada harga 15 sen sekati di muar. Jadi pada hari itu pak mat dan pak ngah di pun berbasikal dari kerubong ke muar.

Sesampai di pasar muar berhamppiran kota bentayan, didapati harganya cumalah 10 sen. Berasakan usaha mereka berbasikal tidak berbaloi, merekapun meneruskan perjalanan ke pasar Batu Pahat hanya untuk mendapati harganya pada kadar 7 sen.

Mereka berasa terlalu penat kerana telah mengayuh basikal terlalu jauh. Akhirnya mereka menjual semua sikudana di BP dan selepas ketuk teh, mereka mengambil teksi dan pulang ke kerubong.

Itulah kali terakhir kedua sahabat baik itu sekali-kali cuba berfikir untuk memasarkan "tali belacan" mereka selain dari pasar melaka.

No comments: