Thursday, December 18, 2008

untold story of kampung krubong

Kebanyakan ketua kg yang mengepalai anak buah kg kerubong adalah kaya2 belaka. Mereka biasanya mempunyai kebun2 dan sawah padi yang luas. Di antara mereka adalah Penghulu Samad, Penghulu Dol dan Sidang Mat Gombeh.

Tetapi hanya Penghulu Dol yang lebih dekat di hati warga Kerubong kerana kemurahan hatinya untuk menginfakan tanah2nya untuk keperluan umum masyarakat Kerubong.

Sekolah Keb Kerubong, Masjid baru, Masjid lama dan tanah perkuburan Kerubong adalah antara tanah2 yang di wakafkan oleh Penghulu yang terkenal dgn sikap pemurah dan rendah hati itu.

Tanah sawahnya pula, diberikan kpd beberapa penduduk untuk mengusahakannya dan Pak Mat juga sgt bersyukur kerana diizinkan oleh Tok Jusoh, anak Penghulu Dol untuk mengusahakan padi di atas bendangnya.

Kini Sekolah yg penuh sesak dgn murid perlu di perbesar dan bangunan baru telah dibina di atas padang bolasepak yang pernah mengharumkan nama kg Kerubong di persada bolasepak Melaka.

Dan sekali lagi anak cucu Penghulu Dol telah ditakdirkan Allah sang maha penyayang untuk berbakti kepada kampungnya. Tanah bekas tapak rumah arwah penghulu kini di infakan kepada awam demi mendidik anak desanya tercinta. Semoga tuhan membalas kemurnian hati mereka dgn limpahan rahmatNYA di dunia dan akhirat.

No comments: