Monday, December 15, 2008

untold story of kampung krubong

Kat paya krubong juga terdapat ular2 yang merbahaya, spt ular kempas, ular hitam, ular sampah, ular tiong , ular sawa dan ular kapak

Tetapi yang paling bahaya sekali adalah ular kempas atau pun king cobra. Ular ini biasanya mengeluarkan bunyi seperti ayam iaitu "kok, kok". Jadi bagi anak kerubong yang mahir dgn paya kerubong bunyi sedemikian biasanya menyebabkan mereka terus pulang ke rumah kerana ular kempas bukanlah binatang yg mudah di tangani.

Cuma raja2 rimba seperti spt tok mat sab dan tok mat kelinci yang tahu cara untuk menundukkan binatang ini jika terdesak. Mereka akan memancung di kepala ular kerana kalau ular kempas di pancung pada lehernya. Otot2 leher akan mengecut dan menegang, akibatnya bahagin kepala yang putus akan melayang dan mematuk penyerang. Demikianlah kesempurnaan ciptaan Allah.

Pada tahun 1983, Mak Cik Kodah, seorang peniaga kain di kejar oleh seekor ular kempas. Menurut baba seorang peniaga ayam kampung, ular itu sungguh besar, dimana sisik2nya sebesar duit syiling. Mujurlah mak cik kodah dapat memecut basikalnya dari ular kempas kampung ladang itu.

No comments: