Friday, December 26, 2008

Untold story at Kg Kerubong.snahakan

Memandu sepanjang lebuhraya Sg udang bypass semalam banyak menggamit kenangan lalu. Saya dapati sebuah jengkaut sedang melebarkan sg krubong berhampiran saluran paip besi yg melintasi sg krubong di kg ladang. Mungkin ianya akan memudahkan pengaliran sg yg kerap membanjiri kg baru2 ini. Tapi apa yg pasti, ia telah pun memusnahkan lubuk si dolah dan gabin2 nya.

Ada beberapa budak sedang memancing di sekitar lubuk pak terap, lubuk hitam yg mencuakkan hati kanak2 sezaman dgn kami. Yang tinggal cuma sedikit kerana banyak yg telah di timbusi bahan buangan pepejal yg berpusat di situ. Terdapat parit yang masih mengalirkan air dari dalam paya gelam yg tinggal sisa sisa itu. Terbayang pula nasib limbat yang terus-terusan kehilangan habitatnya.

Kalau esei2 saya di kelas bahasa inggeris Iowa State University dulu banyak memperjuangkan alam sekitar, penyelamatan kawasan hutan secara berstruktur begitu mendapat simpati faculti, kemusnahan tanah paya di Krubong dirasakan seakan menusuk terus ke jantung.

Berjemaah di masjid kg kerubong mampu membuat saya tersenyum riang. Majlis baca yassin mendapat sambutan ramai. Masjid itu menerima lebih 50 orang tamu terdiri dari muslimin, muslimah dan kanak2. Tuan imam meminta anak buahnya untuk memastikan anak2 berjaya dalam pelajaran.

Apa yang menarik hati saya juga adalah tuan bilal yg secara peribadi menyumbang hadiah pada anak2 yg berakhlak baik pada setiap majlis yassin di masjid. Pada malam itu 3 kanak2 telah dihadiahkan beliau dgn seadanya. Mudah-mudahan Allah memberkati niat mulia tuan bilal. Wallahualam.

D

No comments: