Thursday, December 18, 2008

untold story of kampung krubong

Zaman Jepun banyak menagih korban dari kalangan anak2 kerubong. Tok Mat Derus yang disyakki penentang Jepun telah disiksa di padang Alor sehingga menemui ajalnya.

Pada satu hari keluarga tok Mat Sab berasa begitu cemas kerana pada pagi itu penghulu telah memberitahu bahawa salah satu anak lelakinya akan di ambil menjadi rekrut Jepun kerana beliau mempunyai 3 orang anak lelaki.

Berasakan dirinya sebagai abg sulong perlu memikul tanggungjawab itu, Pak Mat pun memberitahu ayahnya selepas solat isya yg beliau akan pergi melapur diri sebagai rekrut Jepun pada esok harinya. Maka pada malam itu, ibunya bukan sahaja tidak dapat melelapkan mata, tetapi terus-terusan berendam air mata kerana pergi anaknya tentu tidak pasti kembalinya lebih2 lagi perginya dia sebagai tentera di medan Perang Pasifik.

Pak Mat melaporkan diri di Singapura. Sebagai mana anak Malaya lain, mereka begitu kekok untuk makan nasi menggunakan lidi chopstick. Tetapi selepas di belasah jari masing2 dgn rotan oleh Sarjan Jepun, semua mereka terus menjadi mahir menggunakan chopstick.

Tetapi, di antara askar Jepun, terdapat seorang pegawai yg sangat sayangkan Pak Mat kerana kecerdikannya. Hirata san memanggil beliau Amado dan mengganggap beliau sebagai adiknya kerana adiknya telah terbunuh di medan Pasifik. Beliau berjanji akan membawa Amado balik ke kampungnya di Jepun bila Perang tamat kelak.

Kerana kefasihannya menguasai bahasa jepun dan sayangnya Hirata Sama kpd pak Mat, Pak Mat akhirnya bertugas sbg control tower radio man di padang kapal terbang pejuang Jepun Singapura.

Menurut Pak Mat, padang kapalterbang dibina dgn kudrat tulang empat kerat askar2 jepun. Pokok getah di rentap bersama karnya secara beramai oleh askar2 kerahan. Setiap hari, penuh dgn kematian. Biasanya selepas serangan tentera berikat, sebanyak 7-8 lori mayat akan di bawa pergi dan muka2 baru pula akan sampai. Landasan diperbaiki serta merta, dan giliran pesawat jepun pula akan berlepas dan menyerang kapal pengangkut berikat.

Apabila perang sudah di penghujung, Amado membunyikan siren dan memanggil menerusi radio akan kehadiran kapal terbang berikat spt kebiasaannya. Tetapi semagat askar jepun telah pudar krn negaranya telah dibinasakan tuhan. Ketua nya telah mengunci menara kawalan dari luar dan mahukan semua tentera mati sebagai secara terhormat di medan perang itu. Pak Mat dan rakan telah berjaya memecah keluar.

Di saat melarikan diri di tengah2 amukan bom2 pesawat berikat, sahabatnya mengajak beliau bersembunyi di dalam bilik air. Pak Mat tak bersetuju tetapi terus meniarap di dalam parit. Dan demikanlah takdirNYA, sahabatnya menemui ajalnya di situ apabila sebuah pesawat telah meranapkan bilik air itu.

Pak Mat telah meloloskan diri ke rumah saudaranya di Kebun Teh JB. Dan apabila beliau memberi salam di pintu rumahnya di Krubong beberapa hari kemudian, ibunya tersepuk ke lantai, dan menangislah ibu itu kerana bertemu anaknya yang diberitakan telah terbunuh setahun lalu di Singapura.

No comments: