Friday, June 26, 2009

untold story of kg krubong

Pada tahun 1950an, Kg lapan, sekitar bandar Melaka agak ditakuti oleh orang ramai. Semuanya kerana terdapat beberapa samseng yg sentiasa mencari mangsa berhampiran jambatan. Sasarannya adalah wang dan barang2 yg dibeli oleh sesiapa sahaja yg kurang bernasib baik dan menjadi mangsa mereka pada hari itu.

Dan ditakdirkan Allah, Pak Mat berhadapan dgn situasi itu pada hari itu. Dari kejauhan dia dan beberapa kawannya yg dalam perjalanan ke kg Bacang, iaitu kg ayahnya, dapat melihat samseng2 itu sdg menunggu mereka di jambatan. Oleh kerana hari semakin petang, beliau pun mengambil keputusan untuk terus berjalan. Apa nak jadi pun jadilah, bisik hatinya. Kawan2 pak mat yg dah "terbebau" menengokkan samseng pula, menunggu dulu, mengharapkan yg "kasut2 hanyut" itu punggah ke rumah masing2.

Sesuatu yang luar biasa berlaku. Samseng2 itu hanya melihat saja Pak Mat berjalan di jambatan mereka tanpa sebarang gangguan dan sebentar kemudian terus beredar.

Sejurus itu kawan2nya pun mendapatkan Pak Mat dan bertanyakan kepadanya atas apa yang berlaku. Pak Mat dgn rendah dirinya pun menceritakan bahawa dia cuma bertawakkal dan mengatakan pada dirinya" Aku Allah, engkau Muhammad, manakan boleh kecil Allah dari Muhammad" Dan itulah iktikad tawakkalnya di zaman2 nya di medan perang dahulu.

Sahabatnya2 cuma melopong bila mendengar penjelasan itu dan jauh di sudut hati mereka bersyukur pada kurnia Allah yg maha pelindung. Wallahualam..

No comments: