Friday, June 12, 2009

untold story of kampung krubong

Veisha adalah temasya sukan dan keseniaan yg terbesar bagi masyarakat pelajar Iowa State University. Pada tahun 1994, Dabuk mengepalai sekumpulan pelajar Malaysia telah mendaftarkan pasukan bolasepak " Team Malaysia" untuk menghadapi cabaran Veisha pada tahun itu.

Pada pusingan awal, pasukan Malaysia tidak menghadapi masalah untuk menewaskan pasukan dari USA. Akhirnya Team Malaysia layak ke pusingan akhir menentang pasukan dari Mexico.

Suasana final mmg rancak dgn kerenah penyokong masing2. Beberapa pelajar tempatan, termasuk pengadil membelek2 bendera Malaysia , seakan-akan tidak percaya akan persamaanya dgn bendera USA.

Hari itu mmg sudah menjadi rezeki Malaysia. Tendangan percuma Vivekananda, bekas pemain remaja KL yang muntah oleh penjaga gol disambar dan disempurnakan oleh Dabuk untuk gol yang pertama. Permainan menjadi agak ganas bila pemain import Mexico dari Jepun mula menerjah kasar menyebabkan Amoi, midfielder Malaysia berkali-kali meminta referee memberi amaran.

Tetapi gandingan mantap Vive dan Dabuk sekali lagi menjadi bila percubaan Vive dari luar kotak di dummy Dabuk ke dalam pintu gol Mexico menjadikan kedudukan selesa 2-0.

Esoknya, skuad "Team Malaysia" begitu berbangga memakai T-shirt bertulis Veisha 1994 Soccer Champion ke kuliah masing2. Apa taknya itulah pertama dan terakhir setakat ini Team Malaysia berjaya di kejohanan Veisha. Wallahualam.

1 comment:

Bondtoad said...

Hebat dak Dabuk ni... Lain kali kalau dia main lagi aku nak tgk camna kehandalan dia ni....