Sunday, June 7, 2009

untold story of kampung krubong

Bagi Tondak, Lobai adalah "paspot imuniti". Mak Lang Tijah akan membenarkan Tondak pergi ke mana sahaja sekiranya Lobai ada bersama. Beliau mendapat"lesen besau" itu setelah bukan saja lulus SRP, tetapi berjaya ke aliran sains bila belajar bersama2 Lobai.

Kisah ini berlaku sekitar 80an bila tondak, dak edi dan lobai begitu terkinyamkan buah jambu bol di kebun Pak Long Harun, iaitu bapa saudara lobai. Tetapi, malang tidak berbau. Sedang mereka sedang enak menjamu selera di atas pokok jambu, mereka mendapati Arwah Pak Long Haron telah muncul di kebun.

"Hoi, sapa suruh petik buah ni.? " jerkah beliau. Dak edi pun terus terjun dari dahan dan cabut sekuat hati. Zam tondak yg ketahuan hanya mampu ketawa duka dan menjawab, "Dak lobai kata boleh." Terperasan yg anak buahnya lobai turut ada, Arwah Pak Long Harun tak berkata apa, seakan membenarkan kejadian itu berlalu tanpa sebarang kesan.

Anak2 kecil Krubong itu berasa sangat lega. Tak sangka, Lobai bukan hanya "lesen besau" untuk Mak Lang Tijah, tetapi juga untuk Pak Long Harun..Wallahualam.

2 comments:

Norlela Zubir said...

Terkinyam??? Wow, very 'piyau' Melakalah that word! Hmmm... kena cari dalam kamus dah...

Mr Pent said...

dak zam.. stendet la..