Thursday, June 11, 2009

untold story of kampung krubong

Pada sekitar tahun 50 an, balai polis Bukit Beruang di kawal oleh sekumpulan besar Home Guard dan Special constable kerana kegiatan Komunis yg bermaharajalela. Dan di antara kawasan kawalan yg paling merbahaya dan paling digeruni oleh SC ialah bukit bersebelahan yang menempatkan antenna perhubungan.

Dan ditakdirkan Allah, pada malam itu Pak Mat ditugaskan berkawal malam bersama Koperal Taib dan beberapa lagi rakannya untuk berkawal di sana. Malam itu juga sepasukan pengganas komunis telah menyerang pak mat dan rakan SCnya yang lain.

Akibatnya beberapa rakan pak mat telah tercedera. dan pak Mat sendiri terjatuh dalam suasana yg gelap dan kelam kabut itu. Pak Mat pun bergolek-golek di lereng bukit seakan-akan terkena tembakan sehingga ke bawah bukit. Nasib kesemua SC itu baik sekali kerana terdapat pagar yg memisahkan hutan dan bukit kawalan untuk menghalang komunis dari mendapatkan mereka.

Komunis kemudiannya melarikan diri bila unit home guard yang ramai bertindak balas. Dan demikianlah Allah merencanakan bagaimana Pak Mat dan rakan SC terselamat dari ambang maut di bukit bruang. Wallahualam.

No comments: