Thursday, June 4, 2009

untold story of kampung krubong

Hari itu Haji Ariffin bertanyakan satu soalan yg sungguh dalam. Ahli zikir itu cuba memberikan sedikit nasihat agama kpd jemaah lain. Katanya " Solat itu didirikan atas apa?". Suaranya yg bertona lembut bagaikan suram dan malap, begitu bertentangan dgn soalannya yang mmg sukar untuk dijelaskan.

Merasakan jawapan yang semakin tak kunjung tiba, Haji Ariffin pun melawak sedikit untuk mengurangkan bebanan yg ditanggung oleh sekalian sahabatnya. "Adakah di atas tikar sembahyang"? Sejurus itu barulah para jemaah berani tersenyum dan ketawa kecil.

Sufi itu mengajarkan sahabatnya tentang ilmu ehsan. Spt mana yg dijelaskan oleh hadis nabi yg intipatinya bermaksud yg ehsan itu adalah apabila kamu menyembah Allah spt kamu melihat akan Dia, dan jikalau kamu tidak dpt melihatNya sesungguhnya Dia melihat anda."

Katanya Solat itu didirikan atas "Alhamdu" atau puji-pujian. Dan seterusnya beliau pun mengajarkan bagaimanakah adab2 bersolat kepada Sang Maha Perkasa.

Anak kecil Kg Krubong, terjaga dari lamunannya. Jauh di sudut hatinya dia merapatkan syukur kepada tuhan atas kurnianya dari ilmu2NYA yg melimpah ruah.

No comments: