Sunday, March 1, 2009

untold story of kampung krubong

Menjala beramai2 adalah cara terbaik untuk memerangkap ikan besar spt kalui, tongsan, lekoh atau toman. Selalunya bila musim kemarau lubok2 ikan besar spt selekoh, lubuk putat atau lubok si dolah akan di kunjungi penjala2 ikan yg handal spt acip, wak mail jawa, pak lang cepet, budin, pak cik rahim, wahab utan dan yg terhandal sekali ialah jali melikai.

Ikan2 yg ketakutan akan cuba melarikan diri dari lubuk bila begitu banyak jala2 ditebar di sekitar lubuk. Dan di saat itulah, rizki Allah akan dilimpah di sg kerubong. Tiada siapa pun akan berasa iri hati bila mana jala sahabat mereka di pukul ikan besar kerana mereka tetap mengerti yg rizki itu pemberiaan sang maha pemurah.

Tetapi lubuk selekoh ada jaring apollo di dasarnya, putat ada balak kayu manakala si dollah banyak gabin. Oleh itu hanya penyelam yg handal yang akan dpt membawa naik jala nyang dipukul ikan besar.

Menjala seorang diri mmg bukan idea yg baik. Pak Cik Rahim pernah terjumpa rambut terumbai-umbai di air. Mail Jawa terbawa naik mayat budak dan jala long mansur tergunting pendek di lubuk selekoh. Inilah warna2 kehidupan penjala ikan di sg krubong.

No comments: