Monday, March 2, 2009

untold story of kampung krubong

Pertandingan syarahan agama antara sekolah agama rakyat anjuran sekolah agama kerubong berlangsung pada tahun 1981. Sekolah agama rakyat kerubong diwakili oleh dabuk dan Taufek anak imam Tok Aki.

Apabila pertandingan semakin hampir, guru besar, ustazah Suria meminta anak2 muridnya datang ke rumahnya di cheng untuk latihan secara intensif. Pada tengahari itu kedua anak2 itu pun menumpang teksi arwah tok lambak untuk ke cheng. Walaupun mereka hanya mampu membayar tambang sebanyak 30 sen seorang, Tok lambak sangat gembira menghantar anak2 itu lebih2 lagi setelah mengetahui tujuan mereka.

Di serambi rumahnya, ustazah memanggil jirannya seorang tua berketurunan arab yang hanya di panggil to Sheikh. Tok Sheikh mengangguk2 dan tersenyum bila mendengar bait2 arab dari petikan kitab suci Al quran dan hadis junjungan nabi. Beliau tidak putus2 memberi serba sedikit nasihat agama kepada kedua anak itu dan berjanji untuk sering mendoakan kedua anak2 itu.

Dan Allah yang maha pemurah melimpahkan trahmatnya kepada sekolah kerubong. Dabuk dgn syarahan bertajuk "persaudaraan di dlm islam" menjuarai pertandingan dan Taufek pula menjadi naib johan. Tok Sheikh, Guru besar, Cikgu Sarip dan Cikgu Daud yg duduk di baris hadapan tersenyum gembira.

Kanak2 itu begitu terperanjat menerima hadiah Quran Tafsir HA mahmud yg memang menjadi idaman mereka selama ini. Rupanya2 ustazah Safiah telah merancang perkara itu lebih awal. Allah lah sahaja yg dapat mem,balas kebaikan mereka semua. Amin.

1 comment:

Bondtoad said...

Bila masa lak si Taufek tu menang? Ni diberitakan ke betul2 ni...?