Friday, March 6, 2009

untold story of kampung krubong

Semak belukar sawah kampung kerubong memang telah menjadi "kediaman" ular2 samada yg berbisa atau tidak. Pada sekitar tahun 70 an, keluarga Pak Mat diuji tuhan dgn ular kampung kerubong.

Pada hari tu, Jenal anak lelaki sulong Pak Mat, pulang lewat dari biasa. Ini semua gara2 kerbau2nya yang mencari makan agak jauh di hujung paya. Jenal dan kawan2nya mmg cekap menjaga kerbau. Kerana kalau terleka takut2 kerbaunya akan masuk memakan padi.

Menceritakan semula, beliau mengatakan, kerbaunya sungguh bijak. Beliau hanya akan memanggil sekuat hati "balik" maka kerbau2nya akan bergegas mengekorinya balik ke kandang kurungan di kampung krubong. Demikianlah Sang Maha Pengasih dgn limpahan rahmatNYA memudahkan pekerjaan anak2 kecil kg krubong.

Dalam senja yg berbalam-balam, beliau telah tersepak seekor ular senduk dan ular hitam itu mematuk beliau. Tidak sampai beberapa ketika, beliau pun pingsan.

Pak Mat mengejarkan anaknya ke rumah arwah Cikgu Daud untuk menumpangkan keretanya ke hospital Melaka. Dan Allah Sang Maha Penyayang tidak pernah lalai melimpahkan rahmatNYA. Beliau dapat diselamatkan.

No comments: