Sunday, February 22, 2009

untold story of kampung krubong

Anak2 Pak Mat memang rata2nya mahir dgn Sungai Krubong. Dan lazimnya, yang abang akan menjala ikan dan adiknya akan membawa kumbu berisi ikan. Dan apabila mereka selesai menjala , mereka akan mandi-manda sambil mengisai jala dari lumpur dan sampah di lubuk baba temberang yang cetek dan berpasir. Pada masa itulah Dak wai akan membersihkan adiknya lobai atau dabuk sambil mengajar berenang.

Tapi hari itu agak berbeza, kerana hari sudah agak petang. Mereka menjala ikan terubol di lubuk putat. Ketika ke seberang sana Dak wai membawa dabuk dan Malik adik sepupunya. Apabila telah selesai Wai cuma membawa dabuk semula keseberang.

Malik yang ketakutan menjerit meminta Wai dan acip untuk menemaninya berenang kembali. Tapi, Wai yg mmg agak nakal pun sahaja aja tak mau.

Akhirnya, Malik pun nekad. dia berenang sambil kepalanya terbenam ke dalam air, satu2nya cara berenang yang dia tahu. Akhirnya, Malik berjaya merentasi Lubuk Putat yang terkenal dgan lubuknya yg berteluk dan dalanm. Semuanya atas galakan cara paksa dari Wai.

No comments: