Wednesday, October 7, 2009

untold story of kg krubong

Hari itu dabuk beriya-iya menunggu bas. Apa taknya, itulah hari pertama beliau dipilih mewakili pasukan bolasepak SK Krubong. Peristiwa itu berlaku pada tahun 1979 dan ketika itu beliau masih darjah 4.

Masa melintasi balairaya krubong tempat berkumpul sebelum berlepas ke SK Bukit Rambai untuk perlawanan persahabatan pra musim bagi dua jaguh bolasepak kawasan tanjung, Melaka, Din kembau mengusik dabuk, "wah padeh, pakai jersi no 26". Acip pun tersenyum, kerana masa tu kalau pakai no 26, memanglah dah kat ekor sangat dalam senarai pemain tu.

Di SK bukit Rambai, selepas menuggu begitu lama, memandangkan ramai betul striker handalan spt man pitung, dan defender melaka baba rasip, dabuk pun di bawa masuk oleh Cikgu Sarip sbg pemain sayap.

Oleh kerana terlalu bersungguh-sungguh utk menarik perhatian cikgu sarip, dabuk melakukan lipat gulung yang hanya menyebabkan perlawanan terhenti sementara kerana bola itu tersangkut ke rumpun buluh tepi padang..

Walaupun dikeluarkan sejurus selepas itu, perlawanan pertama untuk Sek Krubong adalah perlawanan yg tidak dpt dilupakan, apalagi bila terlihatkan Pak Mat yang hadir di Padang B Rambai menumpang motor Abg Yad dari jauh semata-mata untuk memberi sokongan pada dabuk.

Sesekali dabuk tersenyum sendiri bila teringatkan peristiwa ini. Demikianlah tuhan menumpahkan setitis embun kasih sayangnya di hati anak kecil Kg Krubong. Wallahualam.

No comments: