Saturday, October 17, 2009

untold story of kg krubong

Hari itu dabuk dan Rani dikurniakan tuhan dgn rezeki yg banyak. Apa taknya mereka memperolehi dua tin minyak gas ikan haruan dan setin ikan betuk. Semuanya kerana mereka menimba di tempat yg tak pernah di buat orang, di bandau belakang rumah pak mat sampai ke tapak masjid lama.

Kebanyakkan bebudak takut kerana mungkin terserempak dgn pak Yasin Pak encat ataupun abang mat yang bekerja dgn JPS yg tentunya akan marah kalau aliran air bandau diempang-empang.

Ikan betuk dijual pada tuan imam harun sebanyak RM2, manakala 2 tin ikan haruan pula diheret oleh 2 anak itu ke balairaya krubong. Semuanya krn menunggukan abag mat dom madura peraih ikan dari tampin.

Tunggu punya tunggu, beliau masih tak sampai. Jali malikai pun mampir," abang rasa mat dom tak masuk hari ni, lagi pun abang tau kat mana kau dapat ikan banyak ni" Dabuk tunduk, Rani pulak pandang tempat lain bila mereka mengagak jali mengesyaki mereka menimba bandau..

Akhirnya mereka pun pulang bersama RM8 dari jali malikai yg memborong kesemua ikan mereka pada pagi tu. Jadi tercapailah hajat anak2 kecil kg kerubong untuk mendapat sorang RM5 pada hari itu. Demikianlah tuhan melimpahkan rezekinya pada anak2 kecil itu walaupun pada mulanya sudah pun tampak suram. Wallahualam.

No comments: