Friday, October 9, 2009

untold story of kampung krubong

Sambutan maulidurrrasul di masjid krubong adalah terbesar di sekitar 1970an. Biasanya sek agama rakyat akan mengambil bahagian seperti perarakan, tilawah, maulud dan sbgnya.

Pada tahun 1979 adalah yg terbesar. pelajar berarak membawa sepanduk dari sek agama rakyat yg menumpang di sekolah krubong hingga ke masjid sambil berselawat. Di masjid kumpulan murid perempuan membaca marhaban. Suasana cintakan rasul dapat dilihat bila hampir kesemua org tua di beranda masjid itu berdiri dan ber marhaban bersama-sama meneggelami alunan suara anak2 kecil kg krubong.

Setiap rumah anak qariah, membawa sumbangan makanan dan kuih-muih. Pada petangnya dapat dilihat mereka membawa piring bersampul saputangan yang berisi kuih-muih ke masjid. Orang-ramai membanjiri sehingga ke pangkal kelapa rumah arwah nek malaysia.

Arwah ustaz Muhammad, guru besar sek agama rakyat berasa sangat gembira dan berasa tidak sabar2 untuk membawa murid2nya yg telah dijemput jabatan agama untuk berarak sambutan peringkat negeri melaka di stadium kubu untuk menyahut sambutan " athiullah wa athi urrasul" wallahualam.

5 comments:

bloggerguy said...

chaiyo!chaiyo! org kubong...
cite lg pasal dulu-dulu punye cite..

sajak sufi said...

salam, saudara ni org krubong gak ke?

bloggerguy said...

a'ah..anak budin..kdg2 g menjala ngan abg acip...

Unknown said...

ank pck bidin yg ubat org tu ke?

Unknown said...

*budin