Sunday, September 6, 2009

untold story of kg krubong

Perhimpunan pengakap seluruh negeri Melaka spt biasa diadakan di kem Puan chay yen Pantai kundor, Melaka. Pada tahun 1981, Dabuk selaku ketua pengakap Sek Keb Krubong dan beberapa pelajar lain pun berlepas ke perkhemahan selama 2 malam itu.

Tidak seorang pun pelajar memiliki baju sendiri, jadi Dabuk pun mengikuti Cikgu mokhtar, selaku guru pengakap dan Cikgu Yahya, guru besar sekolah mengumpul baju milik sekolah yg sudah agak lama tapi kesemua pengakap begitu berbangga memakainya pada pagi itu.

Kami menunggu Mat Entoi yg tidak menepati masa dan akhirnya beliau tertinggal dari Van arwah Cikgu Bakar. Apabila sampai saja di sana, selaku tukang masak dabuk pun mengambil parang dan mencari kayu api.

Memang telah menjadi ketentuan tuhan, dabuk telah terluka akibat sebilu buluh. di klinik Tg Keling beliau menerima 3 jahitan menutup luka dan dihantar pulang ke rumah.

Tugas ketua pengakap kini digalas oleh meran, menurutnya kelam kabut dia bila berkawat mengambil bunga padi tanda tamat latihan 3 hari itu. Rahim Bachik pula menggalas jawatan tukang masak. Dan kini rahim telah pun menjadi Chef hotel 5 bintang di bandar Melaka.

Hari isnin berikutnya, di sekolah, Cikgu moktar yg baik hati sering mengambil berat luka dabuk. Guru besar pula, menasihati dabuk supaya sentiasa berhati2 terutamanya bila parang di tangan..Wallahualam..

No comments: