Thursday, October 30, 2008

untold story of kg krubong

Sekolah Agama kerubong
Sekolah agama Krubong bermula dgn status sek agama rakyat pada sekitar tahun 1976. Penduduk kg yg rata2 adalah penoreh getah bersetuju mengutip seorang serumah untuk menggaji ustaz mengajar anak2 pelajaran agama. Sidang Ali lembik akan berbasikal dari Sg Badau hingga ke kg ladang untuk mengutip yuran. Pada tahun1978, Jabatan agama mengambil alih., ustaz anuar dilantik (merangkap guru besar dan guru tauhid, dan sejarah islam), Ustaz Hamid (b arab dan akhlak), Ustaz Md diah mengajar fekah dan Quran. Ketika tu terpaksa menumpang di bangunan lama sekolah. selepas itu pada 1979, ustazah suria mengambil alih sebagai guru besar. Beliau sangat pandai bertaranum al-quran dan berjaya membawa anak muridnya ke tilawah dan hafazan peringkat negeri melaka.

Beliau berjuang untuk mendapatkanbangunan sendiri. Beliau menganjurkan pertandingan syarahan agama untuk sek2 agama. ADUN tg minyak dijemput dan sek agama krubong telah menjuarai johan dan naib johan. Akhirnya bangunan sendiri dapat dibina bbrp tahun kemudian.

Ustazah Suria berasal dari Kg Cheng. Ustazah Safiah pula seorang pendakwah yg hebat. Beliau mendidik murid untuk berakhlak mulias, menutup aurat dan bersolat lima waktu. Beliau memulakan majlis taklim setiap hari. Berdoa pada tuhan setiap hari dan bersolat asar berjemaah di masjid pada setiap hari. Beliau sering membaca kitab Tanbihul Ghafilin karangan imam Ghazali di kelas dan mengajar kepada murid. Pengaruh beliau sungguh besar. Murid2 meminta sehingga ke sek keb untuk memakai baju kurung dan menutup aurat.

No comments: