Wednesday, October 29, 2008

untold story of kampung krubong

Lubuk baba temberang mendapat namanya dari seorang penduduk yang lemas di situ. Kawasannya berhampiran empangan JBA di situ. Kedua tebingnya agak jauh, tapi airnya cetek saja. Tapi di tengah-tengah nya terdapat parit dasar sungai yang dalam. Disitulah Baba yang bercakap besar lemas. Wallahualam.

Lubuk putat pula pula banyak udang galah. Budak2 sangat suka terjun dari pokok terus ke sungai. kawasannya banyak kijing besarnya sebesar telapak tangan. Caranya mengutipnya dgn cara menyelam. Tapi awas di tepi tebingnya ada lubuk yang dalam. Di sini pada awal 90an ada seorang penjala ikan yang telah digigit buaya. Khabarnya dia cakap besar. Beritanya tersiar di televisyen. wallahualam.

Lubuk selekoh pula memang dalam. terletak di selekoh sungai. Pada tahun 1984, wak mail seorang penjala ikan, ketika menjala di waktu maghrib termasuk mayat budak. Terkejut dgn mayat itu beliau pun tercampak semula ke dlm sg. Keesokkannya bot polis menjelajah sepanjang pagi tetapi tak berhasil menemui nya. Di dasarnya ada jaring apollo tersangkut. Jadi tak ramai orang berani menjala atau mandi di situ.

Tetapi lubuk yang paling notorious masihlah lubuk si dolah. Si dolah adalah penangkap ikan terhandal di kerubong akhirnya kecundang di situ. Lubuk ini di katakan ada buaya. Di dasarnya banyak gabin, iaitu ketul2 tanah keras yang besar. Banyak udang tapi jala sentiasa tersangkut. Di situlah si dolah lemas. wallahualam

Di hilir lagi terdapat batu berbentuk buaya. Mengikut cerita orang tua, batu itu asalnya buaya dikerat hang tuah kerana mengganggu beliau dan disumpah menjadi batu. Pihak muzium sekitar tahun 70an cuba membawa ke muzium tetapi gagal. wallahualam

Di hilir sungai berhampiran bekas tapak kilang mardec, seorang gadis yang kecewa dgn keputusan spm dan dimarahi keluarga akhirnya membunuh diri dan lemas di situ. Ditepi sungai itu ada batu besar. Peristiwa berlaku sekitar 80an. Wallahualam.

No comments: