Wednesday, October 29, 2008

untold story of kampung krubong

Kalau tuan2 tengok nama2 jalan di kampung krubong banyak yang menggunakan nama2 anak kampung yang berjasa:

Lorong Haji Ariffin:
Haji Ariffin adalah orang yang sangat warak dan alim. Beliau seorang ahli zikir suffiah. Setiap hari jumaat beliau akan duduk di tepi paling kanan barisan belakang. Beliau mempunyai beberapa murid yang mempelajari ilmu tasawuf dan zikir. Beliau dikatakan mempunyai sebuah pinggan. Apabila pinggan itu retak, beliau bersedia bercukur dan sebagainya krn beliau dikatakan tahu yang tidak lama lagi beliau akan meninggal dunia. Wallahualam.

Lorong Imam Ali
Imam Ali adalah imam yang alim dan berjasa di kampung krubong. Beliau banyak mempelajari ilmu agama di Singapura. Kalau beliau berzanji, suaranya merdu sekali. Seperti lazimnya, di majlis seperti maulud nabi atau israk mikraj, beliau akan berceramah dan ceramahnya dgn taufik Allah sentiasa menarik dan berisi walaupun telah pernah dicerita. Imam Ali mempunyai murid yang sangat ramai. Kebanyakkannya belajar ilmu fekah pada sebelah malam. Masa tu tak ada elektrik jadi semuanya datang pakai colok buluh. Cara ajarannya, semua murid mesti menghafal setiap ajaran beliau. Upahnya cumalah sebotol minyak tanah dgn iklas hati. Mudah-mudahan Allah memberkati ruh allahyarham

Lebai Said Lebai Ibrahim
Tuan guru lebai Said mempunyai murid yang ramai. Saya sempat belajar berzanji dan tajwid dari beliau. Setiap beberapa bulan, tuan guru akan merantau mendalami ilmu agama dan berubat penyakit kulit yang dihidapinya. Ketika di Perak, kerana tertarik dengan bacaan lagu Syikah beliau, seorang lelaki meminta beliau mengahwini anak gadisnya. Di Johor sekitar 40an, ketika belajar di sana, tentera Jepun gagal memasuki madrasah dgn izin Allah. Setiap kali merantau anak murid yang senior akan mengendalikan kelas Quran dan sebagainya. Upahnya iklas, dan upah saya hanyalah menolong tuan guru mengambil secerek air untuk wuduknya setiap kali selepas belajar. Tok Aid akan bersembahyang Jumaat di sebelah paling kiri barisan depan masjid.

Di antara Guru agama yang agama penyebar agama di kerubong adalah Tok Ayah. Dari namanya Tuan2 tentu dapat meneka bahawa beliau adalah seorang Guru Mursyid. Dari cerita Tok Aid, Ketika mereka mengebumikan ulama terkenal ini, seseorang telah terpandang bahawa lahad beliau seluas mata memandang. Demikianlah Allah memuliakan Walinya daripada sebahagian yang lain.

Patah tumbuh hilang berganti, kini bumi kerubong diwarisi oleh seorang lagi Guru Suffiah, Imam Roslan. Beliau adalah seorang lelaki yang sentiasa beramal Soleh semenjak remaja. Ceramah beliau laksana lautan yang mengalir.

No comments: