Sunday, August 30, 2009

Untold story of Kg Krubung

Pak Mat mencari rezeki di Ladang getah yg agak jauh di tanah merah. Untuk ke sana, pasti terpaksa melalui kaman satu dan kaman 2. Kaman ialah tempat penginapan tradisional pekerja imigran india yg bekerja di sana.

Kaman satu tak ada apa sangat, tapi kaman dua terletak di atas bukit yg tinggi. Disitulah Pak mat akan memunggah getahnya. Pada satu hari, Wai mengajak dabuk menolongnya mengangkat getah. Peristiwa itu berlaku sekitar 1977, dabuk menolong bapaknya mengutip skrap getah, kemudian berehat sementara menunggu Wai mengangkat getah.

Sebelum pulang mereka menumpang minuman bekal Pak Mat. Air kopi 'o' disimpan dalam botol racun "Round-up" yang telah di bilas bersih. Mmg perkara biasa krn belum ada botol air yg berbagai jenis lebih2 lagi bersaiz besar masa tu.

Di cerun kaman dua terdapat kandang penternakan yg besar. Semasa menuruni bukit itu, basikal mereka di kejar anjing. Dalam suasana kelam-kabut itulah mereka terjatuh dari basikal. Wai dgn machonya menghalau anjing2 itu. Dabuk yg masih kecil, menangis kesakitan..

Begitulah Allah menguji hambanya untuk hanya takut padanya dan tidak yg lain pada anak2 kg krubong yg serba kekurangan. Wallahualam.

No comments: