Wednesday, April 1, 2009

untold story of kg krubong

Hampir setiap tahun, pertandingan payung terjun ASEAN di adakan di Lpgn Kapal terbang Batu Berendam. Oleh kerana Pesawat Caribou dan payung2 terjun dapat dilihat dari langit Kg Krubong, pada tahun 1980, beberapa kanak2 pun berpakat untuk berjalan kakai ke B berendam yg terletak beberapa batu dari situ.

Perjalanan itu melalui bekas jalan keretapi lama kg batu lapan. Akhirnya selepas lebih sejam berjalan mereka pun sampai ke B Berendam.

Ciri2 keselamatan adalah agak longgar. Penonton bebas berjalan di atas padang Kapal terbang. Anak2 Pak Mat 2 beradik di marahi oleh komando Malaysia krn berbuat begitu. Beliau berkata" Pergi jauhlah, masa landing laju tau. nanti langgar".

Spt tahun2 lalu, pasukan Berunai yg ratanya komando mat salleh berjaya membuat corak cantik sebelum mengembang payung. Kemudian membentuk tandem beramai-ramai berjaya menjadi juara.

Masa pergi mmglah best. Masa nak balik sungguh meletihkan. Tetapi Allah tidak lalai dari sifatnya melimpahkan kurnia. Ketika terkial-kial kanak2 itu berjalan di tepi jalanraya, tiba2 Van sekolah arwah Pak Long Hashim kamran berhenti. Beliau menjemput kanak2 sekampungnya menumpang.

Semua kanak2 kecil tertidur di dalam van selepas mengharung perjalanan kaki yg sungguh mendera hari itu. Wallahualam.

No comments: