Sunday, November 9, 2008

Untold story at Kg Kerubong.

Kadang2 saya rasa bersyukur dilahirkan di bumi Krubong yang selalu saya anggap sebagai bumi bertuah. Orang2 kampungnya selalu bergotong-royong membantu sesiapa yang dilanda musibah.

Pada tahun 1977, rumah Nyah Piah dan Nenek Embam, dua orang ibu tunggal telah hangus kebakaran. Pada hari itu juga, ramai orang memberi kain baju dan berbagai bantuan. Yang lelaki pula telah pergi mengambil papan terbuang dari kilang papan batu 7 untuk membina semula dua buah rumah. Ada yg menebang gelam buat tiang. Dalam beberapa hari kemudian 2 buah rumah comel dapat dibangunkan semula secara bergotong royong. Dak Amoi, majikan Nyah Piah yg bekerja sbg buruh cangkul rumput menumpangkan tanahnya sbg tapak rumah.

Tok Mat Sab juga berjasa membantu seorang lagi ibu tunggal, Nek Kayah dgn mengupah beliau menyucuk atap rumbia sbg nafkah hidup. Sekeping upahnya 5 sen dan harga sekeping atap siap dijual pd harga 60 sen. Setiap rumah yg dibina di kg kerubong pada masa itu akan memerlukan atap2 keluaran Tok Mat sab dan Nek Kayah sehinggalah atap zink mula memasuki pasaran.

Pokok sagu milik Tok Mat Sab juga mengeluarkan banyak batang sagu yg dijual kepada penduduk untuk makanan lembu dan ayam itik.

Begitulah Allah mengurniakan rezeki kepada hambanya yang mahu membanting tulang empat kerat di bumi Krubong.

No comments: